ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΑ ΠΛΟΙΑ – διευκρινήσεις για τις αλλαγές που επήλθαν με τον Ν.4256/2014

Αριθ. πρωτ. :Δ18Α 5020328 ΕΞ2014/27.8.2014
Κοινοποίηση διατάξεων του ν. 4256/2014 «Τουριστικά πλοία και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 92/Α) – Κατάργηση ορισμένων διατάξεων του ν. 2743/99 – Παροχή διευκρινήσεων επί των κοινοποιούμενων διατάξεων.

Αθήνα, 22 Αυγούστου 2014
Αριθ. πρωτ. :Δ18Α 5020328 ΕΞ2014

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΤΕΛΩΝΕΙΩΝ & Ε.Φ.Κ.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ 18η
ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΩΝ ΟΙΚ/ΚΩΝ ΣΥΣΤ/ΤΩΝ
ΤΜΗΜΑΤΑ Α’, Β’
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ 17η ΔΑΣΜΟΛΟΓΙΚΗ
ΤΜΗΜΑ Ε’
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΙΔΙΚΩΝ ΦΟΡΩΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ Δ’
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ 19η ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΩΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ
ΤΜΗΜΑ Δ’

Ταχ. Δ/νση : Καρ. Σερβίας 10
Ταχ. Κωδ. : 101 84 – Αθήνα
Πληροφορίες/ Τηλέφωνα:
(Δ 18/ Α’) : 210- 6987503-5
(Κ. Κούκουνα-Ι. Πολυτσάκης)
(Δ 18/Β’) : 210- 6987498-6987500
(Μ. Μανωλαράκης-Ν. Δελοπούλου)
(Δ 17 /Ε’) : 210- 6987479,481
(Φ. Γεώργα-Διον. Ζορμπάνος)
(Δ ΕΦΚ/Δ’): 210-6987401 (Ε. Μιχαηλίδου)

Fax : 210 69 87 506
: 210 69 87 489
: 210 69 87 424
e-mail: ipr@otenet.gr, finexcis@otenet.gr, vat-customs@2001.syzefxis.gov.gr

ΘΕΜΑ: Κοινοποίηση διατάξεων του ν. 4256/2014 «Τουριστικά πλοία και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 92/Α) – Κατάργηση ορισμένων διατάξεων του ν. 2743/99 – Παροχή διευκρινήσεων επί των κοινοποιούμενων διατάξεων.

Κοινοποιούνται οι διατάξεις των άρθρων 1-15 και 39 του ν. 4256/2014, όπως δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 92/Α’ στις 14-4-2014 και ισχύει από την ημερομηνία δημοσίευσής του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως για ενημέρωση και εφαρμογή.

Ειδικότερα, παρέχονται διευκρινίσεις επί των κάτωθι άρθρων:

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’

Επί του άρθρου 1: Ορισμοί

Με τις διατάξεις του άρθρου 1 του κοινοποιούμενου νόμου καθορίζεται η βασική ορολογία των τουριστικών πλοίων κατ’ αναλογία των ορισμών που υπήρχαν στον καταργούμενο νόμο 2743/1999. Ως τουριστικά πλοία νοούνται τα επαγγελματικά και ιδιωτικά πλοία αναψυχής και τα επαγγελματικά τουριστικά ημερόπλοια.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’ : ΜΗΤΡΩΟ

Επί του άρθρου 2: Μητρώο τουριστικών πλοίων και μικρών σκαφών

Με τις διατάξεις του άρθρου 2 θεσμοθετείται το ηλεκτρονικό « Μητρώο τουριστικών πλοίων και μικρών σκαφών», το οποίο, μετά από την ολοκλήρωση και την έναρξη λειτουργίας του, θα αποτελέσει ένα ενιαίο και σύγχρονο σύστημα καταγραφής και παρακολούθησης των τουριστικών πλοίων. Στο Μητρώο αυτό που εγκαθίσταται στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων (ΓΓΔΕ) προβλέπεται να αποτυπώνονται όλα τα στοιχεία που είναι απαραίτητα για φορολογικούς και τελωνειακούς σκοπούς.

Το Μητρώο θα διασυνδεθεί:
α) με την εφαρμογή για την υποβολή του ναυλοσυμφώνου με ηλεκτρονικό τρόπο
β) με την εφαρμογή για την ηλεκτρονική πληρωμή του Τέλους Παραμονής Πλόων και
γ) με τα μηχανογραφικά συστήματα της ΓΓΔΕ.

Υποχρέωση εγγραφής στο «Μητρώο τουριστικών πλοίων και μικρών σκαφών» , έχουν:

αα) τα ιδιωτικά και επαγγελματικά πλοία αναψυχής υπό ελληνική σημαία,

ββ) τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής σημαίας άλλου κράτους – μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) και του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (Ε.Ο.Χ.) ή σημαίας κράτους εκτός της Ε.Ε., τα οποία εκναυλώνονται μεταξύ ελληνικών λιμένων, σύμφωνα με τις διατάξεις της περίπτωσης α’ της παρ. 3 του άρθρου 3 του ιδίου νόμου,

γγ) τα επαγγελματικά τουριστικά ημερόπλοια και

δδ) τα λοιπά πλοία αναψυχής και μικρά σκάφη τα οποία είναι υπόχρεα για την πληρωμή του Τέλους Παραμονής και Πλόων (ΤΠΠ), σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 13 του ν. 4211/2013 (Α’ 256).

Ωστόσο μέχρι να τεθεί σε λειτουργία το νέο σύστημα του Μητρώου και να καταχωρηθούν σε αυτό τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 15 «Μεταβατικές διατάξεις» του κοινοποιούμενου νόμου παρατείνεται η ισχύς των αδειών των πλοίων αναψυχής του ν. 2743/1999.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’ : ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΠΛΟΙΑ ΑΝΑΨΥΧΗΣ

Επί του άρθρου 3 : Όροι και προϋποθέσεις εκμετάλλευσης των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής

Στο άρθρο 3 ορίζονται οι όροι και προϋποθέσεις για την ολική ναύλωση των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής, η ελάχιστη διάρκεια της οποίας είναι οκτώ (8) ώρες. Η μερική ναύλωση απαγορεύεται. Επιτρέπεται η εκτέλεση μέχρι και δύο συμβάσεων ολικής ναύλωσης μέσα στο ίδιο εικοσιτετράωρο. Ωστόσο, οι συμβάσεις ναύλωσης που πραγματοποιούνται στο ίδιο εικοσιτετράωρο από το ίδιο πλοίο θεωρούνται ως μία ημέρα ναύλωσης. Η επαγγελματική εκμετάλλευση των πλοίων, προκειμένου να τύχουν των δασμοφορολογικών απαλλαγών, αποδεικνύεται με την καταχώρισή τους στο Μητρώο του άρθρου 2 του παρόντος νόμου, με την παράλληλη ηλεκτρονική υποβολή του ναυλοσυμφώνου. Μέχρι την ολοκλήρωση και τη θέση σε λειτουργία του Μητρώου του άρθρου 2, επέρχονται ρυθμίσεις για τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής των καταργούμενων διατάξεων του ν. 2743/1999, ώστε να γίνει ομαλή μετάβαση από το καθεστώς αδειοδότησης του επαγγελματικού πλοίου αναψυχής στο νέο καθεστώς του ηλεκτρονικού Μητρώου (όπως άρθρο 9 παρ. 4, άρθρο 12 παρ. 7, άρθρο 15).

Ειδικότερα, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 3α) η εκτέλεση σύμβασης ναύλωσης, στην οποία ο τόπος παράδοσης και ο τόπος επαναπαράδοσης του πλοίου αναψυχής βρίσκονται στην Ελληνική Επικράτεια, επιτρέπεται στα ακόλουθα πλοία αναψυχής:

α) υπό σημαία ελληνική ή άλλου κράτους – μέλους της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ., καθώς και

β) υπό σημαία κράτους εκτός της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ., ολικού μήκους άνω των τριάντα πέντε (35) μέτρων, εφόσον είναι κατασκευασμένα κατά το μεγαλύτερο μέρος τους από μέταλλο ή πλαστικό και έχουν μεταφορική ικανότητα άνω των δώδεκα (12) επιβατών.

Ωστόσο, όσον αφορά τη δυνατότητα εκτέλεσης σύμβασης ολικής ναύλωσης από πλοία με σημαία κράτους εκτός της Ε.Ε, επισημαίνουμε ιδιαιτέρως ότι, όπως προκύπτει από τα οριζόμενα στις ισχύουσες κοινοτικές διατάξεις του άρθρου 558 του Κανονισμού (ΕΟΚ) 2454/93, στα μη τελωνισμένα επαγγελματικά πλοία αναψυχής με σημαία κράτους εκτός της Ε.Ε δεν παρέχεται δυνατότητα σύναψης στη χώρα μας σύμβασης ολικής ναύλωσης.

Επί του άρθρου 4: Ελάχιστος αριθμός ημερών ναύλωσης

Με τις διατάξεις του άρθρου 4 καθορίζεται ο ελάχιστος αριθμός ημερών ναύλωσης τις οποίες θα πρέπει να συμπληρώνουν τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής ανά τριετία από την καταχώρησή τους στο Μητρώο. Ειδικότερα, ο ελάχιστος αριθμός των ημερών ναύλωσης ορίζεται ως εξής :

α. 105 ημέρες για πλοία όταν εκναυλώνονται χωρίς πλήρωμα και πλοίαρχο,

β. 75 ημέρες για πλοία όταν εκναυλώνονται με πλήρωμα και πλοίαρχο,

γ. 25 ημέρες όταν πρόκειται για παραδοσιακά πλοία, ανεξάρτητα από το εάν εκναυλώνονται με ή χωρίς πλοίαρχο και πλήρωμα.

Ο ανωτέρω ελάχιστος αριθμός ημερών ναύλωσης μειώνεται :

α. κατά 5% για πλοία που έχουν συμπληρώσει ηλικία 5 ετών,

β. κατά 10% για πλοία που έχουν συμπληρώσει ηλικία 10 ετών,

γ. κατά 15% για πλοία που έχουν συμπληρώσει ηλικία 15 ετών,

δ. κατά 20% για πλοία που έχουν συμπληρώσει ηλικία 20 ετών.

Οι ελλείπουσες, για τη συμπλήρωση του ελάχιστου αριθμού, ημέρες ναύλωσης δύνανται να συμπληρώνονται από τυχόν πλεονάζουσες ημέρες τις αμέσως προηγούμενης τριετίας.

Οι ημέρες κατά τις οποίες το επαγγελματικό πλοίο αναψυχής δεν εκτελεί συμβάσεις ναύλωσης και ιδιοχρησιμοποιείται δεν προσμετρώνται για τη συμπλήρωση του ελάχιστου αριθμού ημερών ναύλωσης.

Ο υπολογισμός του ελάχιστου αριθμού ημερών ναύλωσης αναστέλλεται για τα πλοία τα οποία έχουν παροπλισθεί ή κατασχεθεί.

Ο ελάχιστος αριθμός ημερών ναύλωσης πραγματοποιείται από την αρμόδια Δ/νση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, ανά τριετία, βάσει των ναυλοσυμφώνων.

Με την παράγραφο 4 του κοινοποιούμενου άρθρου ορίζεται επίσης ότι σε περίπτωση μεταβίβασης του πλοίου αναψυχής, ο νέος πλοιοκτήτης ή εφοπλιστής υπεισέρχεται στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του προηγούμενου πλοιοκτήτη ή εφοπλιστή όπως απορρέουν από τις διατάξεις του νέου νόμου και αφορούν τη συμπλήρωση του ελάχιστου αριθμού ημερών ναύλωσης καθώς και στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του προηγούμενου έναντι των Φορολογικών και Τελωνειακών Αρχών εφόσον βέβαια αυτά απορρέουν από τη σχετική νομοθεσία που αφορά το επαγγελματικό σκάφος αναψυχής (χορήγηση απαλλαγών, άρση απαλλαγής και καταβολή επιβαρύνσεων σε περίπτωση καταστρατήγησης ή μη ορθής εφαρμογής των σχετικών διατάξεων, χρόνος παρακολούθησης απαλλαγής κλπ).

Επί του άρθρου 5: Παροπλισμός επαγγελματικού πλοίου αναψυχής

Με τις διατάξεις του άρθρου αυτού ρυθμίζεται η δυνατότητα παροπλισμού του πλοίου υπό προϋποθέσεις. Ο παροπλισμός έχει ελάχιστη διάρκεια ένα (1) έτος και μέγιστη διάρκεια τρία (3) έτη.

Στην περίπτωση της αυτοδίκαιης άρσης του παροπλισμού μετά την παρέλευση της τριετίας και ως εκ τούτου παύσης ισχύος επαγγελματικού πλοίου αναψυχής επιβάλλονται οι οφειλόμενες δασμοφορολογικές επιβαρύνσεις που αφορούν στο ίδιο το πλοίο και τον εφοδιασμό του με καύσιμα, λιπαντικά και λοιπά αγαθά.

Επί του άρθρου 7: Ναυλοσύμφωνο

Με τις διατάξεις του άρθρου 7 ορίζεται ότι τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής εφόσον είναι ναυλωμένα υποχρεούνται να είναι εφοδιασμένα με αντίγραφα αντίστοιχων ναυλοσυμφώνων και με καταστάσεις επιβαινόντων. Η υποχρέωση θεώρησης της κατάστασης επιβαινόντων καταργείται και ως εκ τούτου κατά τον εφοδιασμό με υποκείμενα ή ελεύθερα καύσιμα δεν θα ζητείται να είναι θεωρημένη από τη λιμενική αρχή η κατάσταση επιβατών που προβλέπεται στο άρθρο 18 παράγραφος 3 ζ) και άρθρο 19 παράγραφος 2 της αριθμ. Τ. 1940/41/2.5.2003 (ΦΕΚ 516/Β’).

Επί του άρθρου 9: Ειδικές ρυθμίσεις

Με τις διατάξεις του άρθρου 9 παράγραφος 2 δίνεται η δυνατότητα σε πλοία αναψυχής που δεν εκτελούν σύμβαση ναύλωσης να ιδιοχρησιμοποιούνται από τον πλοιοκτήτη ή τον εφοπλιστή εφόσον δηλωθεί και καταχωρηθεί στο Μητρώο. Στις περιπτώσεις ιδιοχρησιμοποίησης δεν χορηγείται απαλλαγή από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, τον Φ.Π.Α., τους δασμούς ή επιβαρύνσεις των καυσίμων, λιπαντικών και λοιπών αγαθών με τα οποία εφοδιάζονται τα πλοία αυτά.

Με τις διατάξεις της παραγράφου 3 του ιδίου άρθρου δεν απαιτείται η λήψη άδειας απόπλου ή η δήλωση κατάπλου σε οποιοδήποτε λιμάνι της ημεδαπής στα πλοία αναψυχής που εκναυλώνονται χωρίς να υπηρετεί σε αυτά πλοίαρχος και πλήρωμα ενώ για τα πλοία αναψυχής τα οποία εκναυλώνονται με πλοίαρχο και πλήρωμα απαιτείται μόνο η λήψη άδειας απόπλου, εφόσον η ναύλωση αρχίζει από ελληνικό λιμάνι.

Όσον αφορά τον εφοδιασμό με καύσιμα επαγγελματικών πλοίων αναψυχής που εκναυλώνονται χωρίς πλοίαρχο και πλήρωμα εφαρμόζεται η διαδικασία που προβλέπεται στην αριθμ. Δ.1121/09/4.7.2007 ΕΔΥΟ. Ειδικότερα, στις περιπτώσεις αυτές ο εφοδιασμός με καύσιμα με απαλλαγή από τον Ε.Φ.Κ. γίνεται εφόσον υποβάλλεται από τον πλοιοκτήτη ή από οποιοδήποτε άλλο πρόσωπο εκμεταλλεύεται το σκάφος, υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986 στην οποία βεβαιώνονται οι ενδείξεις που φέρει ο ωροδείκτης της μηχανής του σκάφους, τη χρονική στιγμή πριν από τον απόπλου του για την εκτέλεση κάθε συγκεκριμένου ναυλοσυμφώνου.

Αν η ναύλωση αρχίζει στην αλλοδαπή, το ναυλοσύμφωνο θεωρείται στο πρώτο ελληνικό λιμάνι στο οποίο καταπλέει το πλοίο.
Επιπλέον, με τις διατάξεις της παραγράφου 4 και μέχρι την ολοκλήρωση της εφαρμογής για την ηλεκτρονική υποβολή του ναυλοσυμφώνου για τις ναυλώσεις που αρχίζουν από ελληνικό λιμάνι, ανεξάρτητα αν το πλοίο αναψυχής εκναυλώνεται με ή χωρίς πλοίαρχο και πλήρωμα, απαιτείται η θεώρηση του ναυλοσυμφώνου από τη Λιμενική Αρχή.

Επίσης, με την παράγραφο 5, παρέχεται η δυνατότητα στα επιβατηγά τουριστικά πλοία υπό σημαία ελληνική ή άλλου κράτους-μέλους της Ε.Ε. με μεταφορική ικανότητα μέχρι και ενενήντα εννέα (99) επιβατών να συνάπτουν συμβάσεις ολικής ναύλωσης και συνεπώς να υπάγονται στις σχετικές διατάξεις του παρόντος νόμου, ως επαγγελματικά πλοία αναψυχής, μετά από αίτηση του πλοιοκτήτη ή του εφοπλιστή προς την αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου η οποία καταχωρίζει το πλοίο στο Μητρώο του άρθρου 2.

Τέλος, για τη διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου εφιστάται η προσοχή στη σωστή τήρηση των όρων και προϋποθέσεων της επαγγελματικής δραστηριοποίησης τόσο των πλοίων που εκτελούν συμβάσεις ολικής ναύλωσης όσο και των ημερόπλοιων.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’: ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΠΛΟΙΑ ΑΝΑΨΥΧΗΣ

Επί του άρθρου 10: Γενικές διατάξεις

Με τις διατάξεις της παραγράφου 3 ορίζεται ότι κάθε ιδιωτικό πλοίο αναψυχής με σημαία ή νηολόγιο τρίτης χώρας ή ειδικού φορολογικού εδάφους, του Παραρτήματος ΙΙ του ν. 2859/2000 (Α’ 248), με τον οποίο ενσωματώθηκε η Οδηγία 2006/112/ΕΚ του Συμβουλίου, το οποίο καταπλέει σε ελληνικά λιμάνια, προκειμένου να διακινείται στα ελληνικά ύδατα, εφοδιάζεται από την αρμόδια Τελωνειακή Αρχή, κατά την είσοδό του στη χώρα, με τριπλότυπο Δελτίο Κίνησης (Transit Log), σύμφωνα με τις ισχύουσες φορολογικές και τελωνειακές διατάξεις [σχετική η αριθμ. Δ. 257/139/23.2.2000 ΑΥΟ (ΦΕΚ 378/Β’), όπως ισχύει].
Με τις διατάξεις της προαναφερθείσας παραγράφου του άρθρου αυτού προβλέπεται επίσης ότι για την έκδοση του Δελτίου Κίνησης (Transit Log) είναι απαραίτητη η προσκόμιση αποδεικτικού πληρωμής του Τέλους Παραμονής και Πλόων (Τ.Π.Π.).

Ωστόσο, όσον αφορά την έκδοση του Δελτίου Κίνησης (Transit Log), επισημαίνεται ιδιαιτέρως ότι σύμφωνα με την αριθμ. πρωτ. Δ18Β 5018205 ΕΞ 25.7.2014 ΕΔΥΟ (κωδικός ΑΔΑ: ΒΤΦ9Η-ΓΗΞ) μέχρι την έκδοση της κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Ναυτιλίας και Αιγαίου που προβλέπεται στην παράγραφο 7β) του άρθρου 13 του ν. 4211/2013 και αφορά τη διαδικασία είσπραξης του Τ.Π.Π., η έκδοση του Δελτίου Κίνησης (Transit Log) δεν κωλύεται από την έλλειψη του αποδεικτικού πληρωμής του Τ.Π.Π.

Επίσης, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 4 περίπτωση α) επιτρέπεται να συναφθεί σύμβαση ολικής ναύλωσης για τα ιδιωτικά πλοία αναψυχής, ιστιοφόρα και μηχανοκίνητα, εφόσον είναι εφοδιασμένα με Πρωτόκολλο Γενικής Επιθεώρησης (Π.Γ.Ε.) ή Πιστοποιητικό Ασφαλείας (Π.Α.) ή, προκειμένου για ξένη σημαία, πιστοποιητικό αξιοπλοΐας σε ισχύ και τα λοιπά προβλεπόμενα για την κατηγορία τους πιστοποιητικά σε ισχύ, υπό τους όρους και τις προϋποθέσεις της παρ. 1.δ του άρθρου 1, των άρθρων 3 και 7, και των παραγράφων 3 και 4 του άρθρου 9 του κοινοποιούμενου νόμου, χωρίς υποχρέωση εκτέλεσης ελάχιστου αριθμού ημερών ναύλωσης. Στην περίπτωση εκναύλωσης ιδιωτικού πλοίου αναψυχής το οποίο είναι ιστιοφόρο, έχουν επίσης εφαρμογή τα κριτήρια που θεσπίζονται με την απόφαση της παρ. 2 του άρθρου 1.

Ωστόσο, όσον αφορά τη δυνατότητα εκτέλεσης σύμβασης ολικής ναύλωσης από ιδιωτικά πλοία αναψυχής με σημαία κράτους εκτός της Ε.Ε , επισημαίνεται ότι, όπως προκύπτει από τα οριζόμενα στις σχετικές ισχύουσες κοινοτικές διατάξεις των Κανονισμών (ΕΟΚ) αριθ. 2913/92  και (ΕΟΚ) αριθ. 2454/93, δεν παρέχεται δυνατότητα σύναψης σύμβασης ολικής ναύλωσης στη χώρα μας στα μη τελωνισμένα ιδιωτικά πλοία αναψυχής με σημαία κράτους εκτός Ε.Ε.

Τέλος, επισημαίνεται ότι με τις διατάξεις της περίπτωσης β) της ιδίας παραγράφου και άρθρου ορίζεται ρητά ότι στα ιδιωτικά πλοία αναψυχής που εκτελούν σύμβαση ναύλωσης δεν παρέχονται απαλλαγές από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, το Φ.Π.Α., τους δασμούς ή επιβαρύνσεις καυσίμων και λιπαντικών που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία για τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής.

Η μεταφορά προσώπων με εισιτήριο ή πραγμάτων με ναύλο απαγορεύεται για τα ιδιωτικά πλοία αναψυχής.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε’: ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΑ ΗΜΕΡΟΠΛΟΙΑ

Επί του άρθρου 12: Όροι και προϋποθέσεις δραστηριοποίησης επαγγελματικών τουριστικών ημερόπλοιων

Με τις διατάξεις του άρθρου 12 καθορίζονται οι όροι και προϋποθέσεις για τη δραστηριοποίηση των επαγγελματικών τουριστικών ημερόπλοιων. Για την εκμετάλλευση αυτού απαιτείται : α) βεβαίωση της αρμόδιας υπηρεσίας της Φορολογικής Διοίκησης και β) καταχώριση στο Μητρώο. Ωστόσο, μέχρι την ολοκλήρωση και τη θέση σε λειτουργία του Μητρώου, ο πλοιοκτήτης ή ο εφοπλιστής ή ο ιδιοκτήτης του επαγγελματικού τουριστικού ημερόπλοιου αναγράφει στην προβλεπόμενη υπεύθυνη δήλωση προς τη Λιμενική Αρχή ότι πρόκειται να δραστηριοποιηθεί με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου συνυποβάλλοντας αντίγραφο του πρωτότυπου του Εγγράφου Εθνικότητας του πλοίου και του Πρωτοκόλλου Γενικής Επιθεώρησης ή του Πιστοποιητικού Ασφάλειας ή της Άδειας Εκτέλεσης Πλόων καθώς και βεβαίωση της αρμόδιας υπηρεσίας της Φορολογικής Διοίκησης.

Τα επαγγελματικά τουριστικά ημερόπλοια πραγματοποιούν ημερήσια θαλάσσια ταξίδια, τα οποία διενεργούνται, κατά κανόνα, εντός 24ωρών μεταξύ λιμένων, ακτών ή όρμων υπό την προϋπόθεση επιστροφής του πλοίου και των επιβαινόντων στο σημείο από το οποίο ξεκίνησαν (κυκλικό ταξίδι) με σκοπό την αναψυχή των επιβατών με τη διενέργεια θαλάσσιας εκδρομής, θαλάσσιου λουτρού, περιήγησης ή άλλης τουριστικής δραστηριότητας.

Τέλος, επισημαίνεται ότι σύμφωνα με τις ισχύουσες κοινοτικές διατάξεις των Κανονισμών (ΕΟΚ) αριθ. 2913/92  και (ΕΟΚ) αριθ. 2454/93, δυνατότητα παροχής πακέτου υπηρεσιών δεν παρέχεται σε μη τελωνισμένα πλοία της εν λόγω κατηγορίας, τα οποία φέρουν σημαία κράτους εκτός της Ε.Ε.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ’: ΚΥΡΩΣΕΙΣ

Επί του άρθρου 13 :

Με το άρθρο αυτό ορίζεται η επιβολή προστίμου που επιβάλλεται σε επαγγελματικά και ιδιωτικά πλοία αναψυχής σε περιπτώσεις παράβασης των διατάξεων του νέου νόμου.

Διευκρινίζεται ότι, τα εν λόγω πρόστιμα επιβάλλονται ανεξάρτητα από τυχόν ποινικές κυρώσεις, κυρώσεις που απορρέουν από τις διατάξεις της τελωνειακής και φορολογικής νομοθεσίας καθώς και υποχρεώσεις των πλοιοκτητών/εφοπλιστών για την καταβολή τελωνειακής οφειλής έναντι των τελωνειακών αρχών.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ζ’: ΤΕΛΙΚΕΣ – ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

Επί του άρθρου 14: Τελικές διατάξεις

Το επαγγελματικό πλοίο αναψυχής το οποίο δεν εκπληρώνει την υποχρέωση εκτέλεσης ελάχιστου αριθμού ημερών ναύλωσης οφείλει να αποδώσει στις αρμόδιες υπηρεσίες της φορολογικής και τελωνειακής διοίκησης: α) το Φ.Π.Α. για την εισαγωγή ή την απόκτηση που του αναλογεί και β) τους αναλογούντες δασμούς και επιβαρύνσεις, το Φ.Π.Α. καθώς και τον Ε.Φ.Κ. των καυσίμων, λιπαντικών και λοιπών αγαθών για τους οποίους έτυχε απαλλαγής. Για το σκοπό αυτό εκδίδεται από την αρμόδια Δ/νση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου διοικητική πράξη στην οποία προσδιορίζεται η ημερομηνία κατά την οποία παύει η ισχύς της επαγγελματικής δραστηριότητας του πλοίου αναψυχής και η οποία λαμβάνεται υπόψη για τον προσδιορισμό των δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων. Η εν λόγω διοικητική πράξη κοινοποιείται στις Τελωνειακές και Φορολογικές Αρχές.

Ειδικότερες οδηγίες ως προς την φορολογική μεταχείριση των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής των οποίων παύει από οποιαδήποτε αιτία βάσει των κείμενων διατάξεων, η εκτέλεση επαγγελματικών πλόων έχουν δοθεί με τις Δ18Α 5036889 ΕΞ 2010/6.9.2010 ΕΔΥΟ, Δ17Ε 5043093 ΕΞ 21.10.2011 ΔΥΟ, Δ17Ε 5004601 ΕΞ 31.1.2012 ΔΥΟ.

Επί του άρθρου 15: Μεταβατικές διατάξεις

Με τις διατάξεις του άρθρου 15 επέρχονται ρυθμίσεις για τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής των καταργούμενων διατάξεων του ν. 2743/99 ώστε να γίνει ομαλή μετάβαση από το καθεστώς αδειοδότησης του επαγγελματικού πλοίου αναψυχής στο νέο καθεστώς του ηλεκτρονικού Μητρώου.

Ειδικότερα :

Με την παράγραφο 1.α παρατείνεται η ισχύς των αδειών των πλοίων αναψυχής του ν. 2743/1999 μέχρι την ημερομηνία υποβολής της σχετικής αίτησης για την καταχώριση στο νέο σύστημα του Μητρώου, εφόσον κατά την έναρξη ισχύος του νόμου δεν έχει συμπληρωθεί πενταετία από την έκδοση ή την τελευταία θεώρησή τους ή, και αν έχει συμπληρωθεί πενταετία, δεν έχει παρέλθει η τρίμηνη προθεσμία που προβλεπόταν από το ν. 2743/1999 για εκπρόθεσμη θεώρηση και ως εκ τούτου μπορούν να συνεχίσουν την εκτέλεση συμβάσεων ολικής ναύλωσης,

Συνεπώς, γίνονται δεκτές οι άδειες των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής που ήταν σε ισχύ μέχρι 14.01.2014 και λαμβάνοντας υπόψη την τυχόν τρίμηνη εκπρόθεσμη θεώρησή τους. Στις ανωτέρω περιπτώσεις θα παρατείνεται και η ισχύς των βιβλίων ατελειών με την καταχώρηση σχετικής πράξης επ’ αυτού : « παρατείνεται η ισχύς του βιβλίου ατελειών μέχρι την καταχώριση αυτού στο Μητρώο των επαγγελματικών πλοίων, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 15 παράγραφος 1.α του ν. 4256/2014».

Επιπλέον, με τις διατάξεις της παραγράφου 3 του ιδίου άρθρου ορίζεται ότι στην περίπτωση εκούσιας παύσης ή αυτοδίκαιης παύσης της ισχύος της επαγγελματικής άδειας οφείλονται : α) ο Φ.Π.Α. που αναλογεί στο επαγγελματικό πλοίο αναψυχής για την εισαγωγή ή την απόκτησή του και β) οι αναλογούντες δασμοί και φόροι για τα καύσιμα, λιπαντικά καθώς και για τα αγαθά των οποίων το πλοίο έτυχε απαλλαγής. Για το σκοπό αυτό εκδίδεται σχετική διοικητική πράξη της αρμόδιας Δ/ νσης του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου ως ανωτέρω.

Με τις διατάξεις της παραγράφου 8 και μέχρι την ολοκλήρωση και τη θέση σε λειτουργία του Μητρώου του άρθρου 2, τα πλοία αναψυχής, τα οποία πρόκειται να δραστηριοποιηθούν και να χαρακτηριστούν ως επαγγελματικά κατά τις διατάξεις του παρόντος νόμου εφοδιάζονται προσωρινά από την αρμόδια Δ/ νση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου με άδεια για την πραγματοποίηση ταξιδιών με ολική ναύλωση.

Σε όλες τις περιπτώσεις αυτοδίκαιης ή εκούσιας παύσης ισχύος της επαγγελματικής άδειας πλοίου αναψυχής ή παύσης ισχύος της επαγγελματικής άδειας λόγω μη συμπλήρωσης του ελάχιστου αριθμού ημερών ναύλωσης και έχοντας υπόψη τις διατάξεις του άρθρου 7 του Α.Ν. 896/1937 και του άρθρου 8 του Ν. 1567/1985 σε συνδυασμό με τις διατάξεις του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα Ν. 2960/2001 περί τελωνειακής οφειλής, παραβάσεων, κυρώσεων και λαθρεμπορίας, οι αναλογούντες δασμοί και φόροι (Ε.Φ.Κ και Φ.Π.Α) για το ίδιο το πλοίο και για τα καύσιμα, λιπαντικά και λοιπά αγαθά τα οποία αποτέλεσαν αντικείμενο εισαγωγής ή παράδοσης με απαλλαγή οφείλονται στην αρμόδια Τελωνειακή Αρχή από την ημερομηνία παύσης ισχύος της άδειας όπως προκύπτει από τη διοικητική πράξη του Υπουργείου Ναυτιλίας.

Επί του άρθρου 39: Καταργούμενες διατάξεις

Με τις διατάξεις του άρθρου 39 καταργείται η περίπτωση ιγ’ της παρ. 4 του άρθρου 17 του ν.3833/2010 (40 Α’) και ως εκ τούτου από 14-4-2014 καταργείται η επιβολή φόρου πολυτελείας σε πλοία, πλοιάρια και άλλα σκάφη κινούμενα με οποιοδήποτε τρόπο, που προορίζονται για αναψυχή, με επιφύλαξη των διαλαμβανόμενων στην αρ. πρωτ. ΔΕΦΚ Δ 5043103 ΕΞ 2010/15.10.2010 ΔΥΟ, ως προς τον χρόνο γένεσης υποχρέωσης καταβολής του φόρου.

Επί του άρθρου 42: Περιηγητικά ταξίδια – Κρουαζιέρα

Όσον αφορά την εκτέλεση περιηγητικών ταξιδιών του παρόντος άρθρου από πλοία με σημαία κράτους εκτός της Ε.Ε , η δυνατότητα αυτή δυνάμει των ισχυουσών κοινοτικών διατάξεων των Κανονισμών (ΕΟΚ) αριθ. 2913/92  και (ΕΟΚ) αριθ. 2454/93, παρέχεται μόνο εφόσον τα ανωτέρω πλοία είναι τελωνισμένα.
Με τον κοινοποιούμενο νόμο καταργούνται οι διατάξεις των άρθρων 1-14 του Ν. 2743/1999, εκτός της παραγράφου 2 του άρθρου 8 και της παραγράφου 6 του άρθρου 9.

Τέλος, σας γνωρίζουμε ότι με τον κοινοποιούμενο νόμο δεν επηρεάζονται οι ισχύουσες διατάξεις απαλλαγής των πλοίων και των καυσίμων, λιπαντικών και λοιπών αγαθών τα οποία παραδίδονται σε αυτά κατά τον εφοδιασμό τους (άρθρο 27 του Ν. 2859/2000 «Κώδικας Φ.Π.Α., άρθρο 78 του Ν. 2960/2001, άρθρο 10 του Ν. 438/1976,) καθώς και οι κανονιστικές πράξεις που έχουν εκδοθεί κατ’ εξουσιοδότηση των ως άνω διατάξεων και σχετικές ερμηνευτικές εγκύκλιες διαταγές (Τ.1940/41/2.5.2003 Α.Υ.Ο.Ο, Π. 8271/4879/ΠΟΛ.366/18.12.1987, ΠΟΛ.1155/26.7.1999 ΕΔΥΟ, ΠΟΛ.1156/9.5.1997 ΕΔΥΟ, ΠΟΛ.1087/23.5.2008 Δ.Υ.Ο.Ο ΠΟΛ.1114/23.4.2014 Δ.Υ.Ο).

Περαιτέρω διευκρινίσεις για θέματα ΦΠΑ θα δοθούν με νεότερη εγκύκλιο η οποία θα εκδοθεί σε συνεργασία με τη 14η Δ/ νση ΦΠΑ και θα κοινοποιηθεί σε όλες τις Φορολογικές και Τελωνειακές Αρχές.

ΑΚΡΙΒΕΣ ΑΝΤΙΓΡΑΦΟ
Ο ΤΜΗΜΑΤΑΡΧΗΣ

Η ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΤΕΛΩΝΕΙΩΝ & Ε.Φ.Κ.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΛΟΥΡΗ

 

Παρόμοια Άρθρα

coronovirus_eges
No Image
No Image