Tο υπουργείο Οικονομικών εξέδωσε «non paper», που αναφέρει ότι οι ιδιώτες μέτοχοι θα έχουν τον κύριο λόγο στην ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, η οποία πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι την 1η Ιανουαρίου
Με το ίδιο «non paper» το υπουργείο Οικονομικών ενημερώνει για όσα περιλαμβάνει το νομοσχέδιο για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, που κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή -και η συζήτησή του ξεκίνησε ήδη στην αρμόδια κοινοβουλευτική Επιτροπή.
Παρέχοντας διευκρινίσεις, μετά την κατάρρευση των τραπεζικών μετοχών στο Χρηματιστήριο Αθηνών, το ΥΠΟΙΚ εξηγεί, μεταξύ άλλων, ότι οι ιδιώτες μέτοχοι θα έχουν τον πρώτο λόγο στην ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, η οποία πρέπει να έχει τελειώσει μέχρι την 1η Ιανουαρίου.
Συγκεκριμένα, το ΥΠΟΙΚ υπογραμμίζει τα εξής:
1. Το νομοσχέδιο για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών θα έχει ψηφιστεί μέχρι το Σάββατο το βράδυ. Όσο για τις δράσεις που προβλέπει θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί πριν την 1η Ιανουαρίου του 2016 προκειμένου να μην υπάρξει bail in στις καταθέσεις. Η προστασία των καταθέσεων κάτω από 100.000 ευρώ είναι απολύτως εγγυημένη και προβλέπεται από την κοινοτική οδηγία BRRD [Bank Recovery and Resolution Directive] η οποία έχει ήδη τεθεί σε ισχύ σε όλα τα κράτη μέλη από την 1η Ιανουαρίου 2015 και στη χώρα μας θα αρχίσει να εφαρμόζεται από την 1η Ιανουαρίου του 2016.
2. Το Σάββατο θα ανακοινωθούν και τα αποτελέσματα των stress test των τεσσάρων συστημικών τραπεζών. Οι χρηματοπιστωτικές, δηλαδή, ανάγκες κάθε τράπεζας για τις οποίες υπάρχουν δύο σενάρια: το βασικό [base line] και το δυσμενές. Σύμφωνα με πληροφορίες οι κεφαλαιακές ανάγκες των συστημικών τραπεζών, στο βασικό σενάριο [base line] είναι σε τέτοιο ύψος που μπορούν να καλυφτούν από ιδιωτικά κεφάλαια. Αν δεν μπορέσουν οι ιδιώτες να καλύψουν το ποσό η [όποια] τράπεζα θα μπει σε διαδικασία εξυγίανσης (resolution) –σύμφωνα με όλα τα δεδομένα υπάρχουν οι προϋποθέσεις για την κάλυψη των κεφαλαιακών αναγκών και την επιτυχία της νέας ανακεφαλαιοποίησης.
3. Η διάθεση 25 δισ. ευρώ για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών προβλέπεται στη νέα δανειακή σύμβαση μεταξύ της κυβέρνησης και των ευρωπαίων εταίρων. Το κομμάτι του κεφαλαίου αυτού που θα χρειαστεί για να καλυφθεί το δυσμενές σενάριο κάθε τράπεζας, θα μετατραπεί σε κοινές μετοχές με πλήρη δικαιώματα ψήφου. Να σημειωθεί ότι στην προηγούμενη ανακεφαλαιοποίηση οι μετοχές που απέκτησε το δημόσιο μέσω της ίδιας διαδικασίας είχαν περιορισμένα δικαιώματα ψήφου .
4. Ένα ακόμα χρηματοπιστωτικό «εργαλείο» που προβλέπει το νομοσχέδιο είναι τα ομόλογα τύπου Coco’s [Contingent Convertible Bonds]. Πρόκειται για «υπό αίρεση» μετατρέψιμα ομόλογα με υψηλή απόδοση [8% έως 10%] που μπορούν να μετατραπούν σε κοινές μετοχές με δικαίωμα ψήφου. Τα Coco’s παρέχουν χρηματοοικονομική στήριξη και μειώνουν το κόστος για τους φορολογούμενους πολίτες, ενώ ταυτόχρονα παρέχουν την δυνατότητα δημιουργίας εσόδων.
5. Οι προνομιούχες μετοχές που έχει στην κατοχή του το ελληνικό δημόσιο είναι ήδη τραπεζικό κεφάλαιο και μπορούν να μετατραπούν σε κοινές μετοχές με δικαίωμα ψήφου.
6. Ο στόχος της κυβέρνησης με την ανακεφαλαιοποίηση είναι διπλός. Και να προσελκύσει ξένες επενδύσεις, με τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα, αλλά και το κράτος να έχει σοβαρή συμμετοχή στις τράπεζες προκειμένου, σε ενδεχόμενη ανάπτυξη, να αυξηθούν και τα κέρδη του. Το ποσοστό, βέβαια, συμμετοχής του δημοσίου δεν [πρέπει να] είναι απεριόριστο καθώς και έλεγχος στις τράπεζες χρειάζεται αλλά όχι σε ποσοστό που θα αποτρέπει τους ιδιώτες στο να επενδύσουν κεφάλαιο.
7. Δημιουργείται πλαίσιο που ενισχύει τη διαφάνεια και τη δημόσια λογοδοσία τόσο των τραπεζών όσο και του ΤΧΣ. Να σημειωθεί ότι οι θεσμοί θέλουν ένα ισχυρό ΤΧΣ για να ελέγχει τους τραπεζίτες [πως χορηγούν δάνεια, με ποια κριτήρια, κ.λπ.] με καταγεγραμμένη την διαφωνία της ελληνικής πλευράς ως προς ύψος της αμοιβής των στελεχών του ΤΧΣ και την ασυλία τους –βασικό επιχείρημα του κουαρτέτου είναι ότι το άσυλο προστατεύει τα μέλη του ΤΧΣ από ομαδικές μηνύσεις.
8. Θεσπίζεται, για πρώτη φορά, διαδικασία περιοδικής αξιολόγησης των διοικήσεων και των ανώτερων στελεχών των τραπεζών, από διεθνή επιτροπή, στη βάση συγκεκριμένων και αντικειμενικών κριτηρίων.
9. Οι προηγούμενες ανακεφαλαιοποιήσεις δεν αντιμετώπιζαν καθόλου το ζήτημα των «κόκκινων δανείων». Μέσα στις επόμενες ημέρες θα υπάρξει λύση τόσο για το νόμο Κατσέλη και για τα «κόκκινα δάνεια» προκειμένου αυτή να είναι η τελευταία ανακεφαλαιοποίηση!
10. Τέλος, στην ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών θα συμμετάσχει και η τράπεζα EBRD [European Bank for Reconstruction and Development].
Τι προηγήθηκε των κυβερνητικών διαβεβαιώσεων
Για να οδηγηθεί το ΥΠΟΙΚ στις διευκρινίσεις, είχε προηγηθεί η κατάθεση του σχεδίου νόμου για την ανακεφαλαιοποίηση, το οποίο έσπειρε την αμφιβολία στους ξένους επενδυτές και «γκρέμισε» τις τραπεζικές μετοχές στο ΧΑ.
Πιο αναλυτικά, μετά την κατάθεση του νομοσχεδίου, οι τραπεζικές μετοχές αντέδρασαν με πτώση που έφθασε ενδοσυνεδριακά μέχρι και το -15%, παρασύροντας τον Γενικό Δείκτη κάτω από τις 700 μονάδες.
Η Εθνική υποχώρησε κατά 7,12% στα 0,678 ευρώ με όγκο 15,7 εκατ. τεμαχίων, η Alpha Bank έχασε 11,54% στα 0,115 ευρώ με όγκο 43,7 εκατ. τεμάχια, η Πειραιώς έκλεισε με απώλειες 1,06% στα 0,093 ευρώ και όγκο 28,2 εκατ. τεμάχια και η Eurobank με πτώση 3,13% στα 0,031 ευρώ, διακινώντας 113,7 εκατ. τεμάχια.
Το νομοσχέδιο κρατάει ανοικτό το ποσοστό της συμμετοχής του Δημοσίου στις αυξήσεις κεφαλαίου καθώς σχετική απόφαση θα ληφθεί από το υπουργικό συμβούλιο. Ταυτόχρονα οι πληροφορίες που διαρρέουν από την κυβέρνηση ότι η πρόθεση είναι να υπάρχει μία αναλογία μεταξύ ιδιωτών και Δημοσίου 50-50, κάτι που θα οριστεί με την υπουργική απόφαση, εντείνει την αβεβαιότητα.
Γενικότερα, η παράταση της αβεβαιότητας που δημιουργεί το ποσοστό συμμετοχής του Δημοσίου στις αυξήσεις θεωρείται ένας παράγοντας που δυσχεραίνει τις αυξήσεις κεφαλαίων, καθώς οι ξένοι επενδυτές θέλουν να γνωρίζουν εκ των προτέρων τα ποσοστά που θα ελέγχει το κράτος.