Τρία νέα νομοσχέδια στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής

Τετάρτη 6 Ιουλίου 2016

Τροχοπέδη η καθυστέρηση των διατάξεων για «πλαστικό» χρήμα, αδήλωτα εισοδήματα και λαθρεμπόριο καπνικών. Μέχρι τις 5 Αυγούστου κατατίθενται στη Βουλή. Τι αναμένεται να ισχύσει για τα εισοδηματικά όρια και τις αποδείξεις. Πώς θα κατοχυρώνεται το αφορολόγητο.

Με μεγάλη καθυστέρηση και αφού θα έχει παρέλθει ουσιαστικά το καλοκαίρι, θα καταφθάσουν στη Βουλή τα κρίσιμα νομοσχέδια για το «πλαστικό» χρήμα, τα αδήλωτα κεφάλαια και την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου στα καπνικά προϊόντα, αλλά και δεκάδες άλλες μνημονιακές δράσεις οι οποίες αποτελούν προαπαιτούμενα για την εκταμίευση της δεύτερης υποδόσης των 2,8 δισ. ευρώ και την έναρξη της δεύτερης αξιολόγησης στις αρχές Σεπτεμβρίου.

Όπως ανέφερε ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος στη συνέντευξή του στην ΕΡΤ, τα νομοσχέδια, που αφορούν κρίσιμα ζητήματα όπως αυτό των αποδείξεων δαπανών, του αφορολόγητου ορίου και των προστίμων, θα κατατεθούν στη Βουλή μέχρι τις 5 Αυγούστου, παρά το γεγονός ότι έχουν εξαγγελθεί από τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Τρύφωνα Αλεξιάδη από το περασμένο φθινόπωρο.

Σε κάθε περίπτωση, έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος στο κυνήγι των φοροφυγάδων, οι οποίοι ενθαρρυμένοι από το νέο καθεστώς προστίμων, που ισχύει από τον περασμένο Οκτώβριο, αλλά και την απουσία ικανού αριθμού ελεγκτών στα τουριστικά θέρετρα, ξεχνούν να κόβουν αποδείξεις, όταν ο ΦΠΑ στα περισσότερα προϊόντα και υπηρεσίες έχει ανέβει στο 24%!

Τα νομοθετήματα πάντως για το «πλαστικό» και το «αδήλωτο» χρήμα είναι ουσιαστικά έτοιμα εδώ και αρκετό καιρό και είναι απορίας άξιον γιατί δεν έχουν προχωρήσει για ψήφιση στη Βουλή.

Με το νομοσχέδιο για το «πλαστικό» χρήμα θα καθορίζεται το ύψος των αποδείξεων που θα πρέπει να συγκεντρώνουν εφεξής μισθωτοί, συνταξιούχοι και αγρότες, προκειμένου να εξασφαλίσουν το νέο «κουρεμένο» αφορολόγητο ποσό (πλέον κλιμακώνεται από 8.636 έως 9.545 ευρώ, ανάλογα με την οικογενειακή κατάσταση του καθενός).

Κατά πληροφορίες, το συνολικό ύψος των αποδείξεων για το «χτίσιμο» του αφορολόγητου θα είναι συνάρτηση του ετήσιου εισοδήματος. Ειδικότερα, θεσπίζεται κλίμακα με διαφορετικά ποσοστά δαπανών ανά εισοδηματική κατηγορία, που θα πρέπει να γίνονται με πλαστικό χρήμα.

Οι φορολογούμενοι θα πρέπει να καλύπτουν ένα ποσοστό του ετήσιου εισοδήματός τους με δαπάνες αγοράς αγαθών και λήψης υπηρεσιών εξοφληθείσες μέσω χρεωστικών ή πιστωτικών καρτών ή μέσω ηλεκτρονικής τραπεζικής (e-banking), προκειμένου να κατοχυρώνουν το αφορολόγητο όριο εισοδήματος.

Σύμφωνα με το επικρατέστερο σενάριο, όσοι δηλώνουν ποσά ετησίου εισοδήματος μέχρι το επίπεδο του ισχύοντος κατά περίπτωση αφορολογήτου ποσού θα πρέπει να καλύπτουν ποσοστό 15% του εισοδήματος αυτού με δαπάνες εξοφληθείσες με «πλαστικό» ή ηλεκτρονικό χρήμα.

Για όσους δηλώνουν ετήσια εισοδήματα από μισθούς ή συντάξεις πάνω από το ισχύον κατά περίπτωση αφορολόγητο και μέχρι 20.000 ευρώ, το ποσοστό του εισοδήματος που πρέπει να καλύπτεται με «πλαστικό» ή ηλεκτρονικό χρήμα θα ανέλθει στο 30% ενώ για όσους δηλώνουν πάνω από 20.000 ευρώ, το ποσοστό αυτό θα ανέλθει στο 40%.

Στις δαπάνες που θα αναγνωρίζονται για την κατοχύρωση του αφορολογήτου θα περιλαμβάνονται όλες οι αγορές καταναλωτικών αγαθών και οι παροχές υπηρεσιών, εκτός από τις υπηρεσίες των ΔΕΚΟ. Για το 2016 έχει προβλεφθεί μεταβατική περίοδος κατά την οποία η κάλυψη του 15%-40% του ετήσιου εισοδήματος θα μπορούσε να πραγματοποιείται με δαπάνες εξοφληθείσες είτε με πλαστικό, είτε με ηλεκτρονικό χρήμα, είτε με μετρητά. Για τις δαπάνες που εξοφλούνται με μετρητά, η προϋπόθεση που είχε τεθεί ήταν να συλλέγονται και να φυλάσσονται από τους φορολογούμενους οι σχετικές αποδείξεις.

Αδήλωτα εισοδήματα

Το νομοσχέδιο για την οικειοθελή αποκάλυψη αδήλωτων εισοδημάτων θα προβλέπει τα κίνητρα και τις κυρώσεις, χωρίς όμως να οδηγεί σε αμνηστία.

Ο φόρος για τη νομιμοποίηση των κεφαλαίων θα υπολογίζεται με βάση τη φορολογική κλίμακα του εισοδήματος των φυσικών προσώπων του έτους κατά το οποίο αποκτήθηκαν τα κεφάλαια. Η επιλογή του έτους θα είναι δικαίωμα του φορολογούμενου. Όσοι μεταφέρουν τα κεφάλαιά τους από το εξωτερικό στην Ελλάδα ή από τα σεντούκια στο τραπεζικό σύστημα, θα έχουν σημαντική έκπτωση από τον φόρο.

Οι εισηγήσεις που δέχεται η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών είναι σε αυτό το νομοσχέδιο να περιληφθούν ακόμη και οι υποθέσεις οι οποίες δεν έχουν ακόμη εκδικαστεί στα διοικητικά δικαστήρια, προκειμένου να υπάρξει αποσυμφόρηση για τη Δικαιοσύνη αλλά και για να στεφθεί με σίγουρη εισπρακτική επιτυχία το εγχείρημα.

Λαθρεμπόριο τσιγάρων

Το νομοσχέδιο κατά του λαθρεμπορίου τσιγάρων και άλλων προϊόντων καπνού έχει δοθεί εδώ και αρκετές ημέρες για διαβούλευση, αλλά καθυστερεί καθώς σ’ αυτό αναμένεται να ενσωματωθούν και άλλες διατάξεις, οι οποίες σχετίζονται με τα προαπαιτούμενα της επόμενης υποδόσης.

Πρόκειται για νομοσχέδιο το οποίο έρχεται να καλύψει μεγάλα υφιστάμενα κενά στην εποπτεία και στον έλεγχο όλης της εφοδιαστικής αλυσίδας του καπνού. Στόχος του είναι η συνολική και αποτελεσματική αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου, ειδικά στον τομέα των καπνικών προϊόντων, το οποίο αποστερεί από τη χώρα μας μεγάλα ποσά και βλάπτει την υγιή λειτουργία της αγοράς.

Οι βασικές ρυθμίσεις νομοσχεδίου περιλαμβάνουν την καθιέρωση συστήματος αδειοδότησης σε κάθε στάδιο της εφοδιαστικής αλυσίδας των καπνικών προϊόντων.

Προβλέπεται η έκδοση ειδικών αδειών από όλους τους εμπλεκόμενους στη διακίνηση και παρασκευή των καπνικών, έχοντας σαν στόχο να καθίσταται ευκολότερος και αποτελεσματικότερος ο έλεγχος διακίνησης του καπνού και του εξοπλισμού παραγωγής των σχετικών προϊόντων, προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα φαινόμενα λαθρεμπορίου και, συνακόλουθα, να διασφαλιστούν και να ενισχυθούν τα δημόσια έσοδα.

Στην ίδια κατεύθυνση είναι και η πρόβλεψη για τη δημιουργία μητρώου εφοδιαστικής αλυσίδας καπνικών. Νέα πρόβλεψη είναι η υποχρέωση εφαρμογής μέτρων από τις καπνοβιομηχανίες (όπως η εξακρίβωση των στοιχείων των πελατών και προμηθευτών τους κ.λπ.).

Πηγή: http://www.euro2day.gr/

Παρόμοια Άρθρα

No Image
No Image
No Image